آموزش ابتدایی ناشنوایان

Tuesday, September 7, 2010

جمله نویسی

بهترین دانش آموز کلاس من جمله اش این بود: من محمد است.
برای نوشتن این جمله همه زمین و زمان را به کار گرفتیم. نوشتن همین جمله سه کلمه ای که به لحاظ معنایی غلط است، برای من بهترین اتفاق بود. نمی دانید چه لذتی دارد که دانش آموزان شما به جای آنکه با فریاد های بی معنا شما را از انجام کاری آگاه کنند ، بگویند "حانم " یا " آنُم"!
و یا بجای آنکه به آن ها به اشاره بگویم کتاب  فارسی بده ! با بیان من که "کتاب فارسی بده" به من کتاب بدهد.
این هفته می خواهم فقط جمله نویسی کار کنم. وقتی می بینم که خودشان هنگام خواندن از روی متن دست هایشان را پشت سرشان گره می زنند تا مبادا از روی عادت با اشاره متن را بخوانند چقدر خوشحال می شوم.
روز های اغازین  کارم به هر دری می زدم که یاد بگیرم چگونه با بچه ها فارسی کار کنم؟!!! خوشحالم که در این مدت کوتاه روش های بسیار خوبی را برای آموزش زبان فارسی یاد گرفتم و همچنان به دنبال بهترین روش ها هستم ...
این حرف معلم خوبم که " درس را از آنجا شروع کن که دانش آموزان می خواهند و به آنجا ختم کن که تو می خواهی" همیشه به من کمک کرده و کلاسم را تبدیل به فضای شادی کرده که هم خودم وهم دانش آموزانم احساس رضایت می کنیم.
مفاهیمی که امروز یاد دادم:
اعضای بدن:
1-دست
2- پا
3- مو
4- گوش
5- بینی
6- لب
7- ابرو
8- چشم
9- زبان
10- دندان

پوشاک:
1-کت
2- شلوار
3- مانتو
4- کفش
5- جوراب

لوازم التحریر وسایل شخصی:
1-مداد مشکی
2- مداد قرمز
3- تراش
4- خودکار
5- پاک کن
6- دفتر
7- کتاب
4- کیف

حیوانات:
1-فیل
2- خرگوش
3- خرس
4- گربه
5- سگ
و بچه ها با کلمه پرسشی " کجاست"  آشنا شدند.(البته فقط به صورت شفاهی!)
یعنی اینکه وقتی می پرسم کیف علی کجاست؟(شفاها وبدون اشاره) بچه ها به من کیف علی را نشان می دهند.
یا وقتی می پرسم فاطمه کجاست؟ فاطمه را به من نشان می دهند!
و می دانند که "کجاست" یعنی چه؟! واین برای دانش آموزان من که مفهوم کلمات ساده ای مثل کیف و کفش ومانتو و... را نمی دانستند و نمی شناختند بسیار عالی است وپیشرفت چشم گیری به حساب می آید.

فردا ورزش داریم و قرار است که من از زنگ ورزش هم برای جمله نویسی کمک بگیرم.قرار است که با هم بازی قایم باشک انجام دهیم و کلمه پرسشی کجاست رو رسما درس بدهم! یعنی کلمه کجاست را بنویسند و بخوانند و به کار ببرند.
البته برای انجام این فعالیت ها  جای یک سرپرست آموزشی واقعا خالی است که بیاید و به من در اجرای این بازی کمک کند.
دانش آموزان پایه دوم بسیار در خواندن پیشرفت کرده اند و این پیشرفت ، انرژی ام را مضاعف کرده و با تمام وجودم برای ادامه کار تلاش می کنم.

No comments:

Post a Comment