آموزش ابتدایی ناشنوایان

Tuesday, September 7, 2010

آموزش زبان محاوره- درس سوم: هرچی گفتم انجام بده

هدف: هدف از انجام این فعالیت، گسترش توانایی فرد در فرد در به کار گیری جملات صحیح برای دستور دادن به فرد مقابل ، در یک موقعیت مناسب ست.
موقعیت: بچه ها در گروه های دوفری قرار می گیرند و نوعی بازی ترتیب داده می شود که در آن ، فردی باید دستوری بدهد تا طرف مقابل آن را انجام دهد.
روش کار: پس از مشخص شدن گروه ها ، هربار یک گروه به مقابل کلاس می آید. به بچه ها گفته می شود بازی ای انجام می دهیم که در آن یکی از بچه ها دستور می دهد و دیگری انجام می دهد. یکی از مربی ها نیز در کنار بچه ها حضور دارد تا در صورت لزوم الگوهای کلامی مناسب را ارائه دهد.
گفت و گو: بچه ی اول خطاب به دومی : " بشین "
توضیح : پس از انجام این مرحله ، می توان از همین شرایط موجود برای گسترش تعاملات زبانی استفاده کرد. گفت و گوی زیر مثالی از این مورد است.
گفت و گو: مربی خطاب به بچه ی اول : " مریم چکار کرد؟ "
بچه ی اول : " نشست "
توضیح : این فعالیت را می توان به گونه ی دیگری نیز ترتیب داد که در آن بر طبق شرایط موجود ، فردی که مسئول دستور دادن است ناگزیر از به کار بردن اسم فرد مورد نظر در ابتدای جمله ی امری باشد. برای رسیدن به این هدف ، بازی به این شکل ترتیب داده می شود که هربار یکی از بچه ها رئیس می شود و بقیه باید آنچه را که او می گوید ، انجام دهند.فرد مورد نظر در مقابل گروه قرار می گیرد، هر بار یکی از بچه ها را صدا می زند و دستور مورد نظر را می دهد.

No comments:

Post a Comment