آموزش ابتدایی ناشنوایان

Tuesday, September 7, 2010

بررسی روش تدریس لبخند شیرین






روش های پیشنهادی و طرح درس
طرح درس:
برای تدریس لبخند شیرین کلی فیلم بازی کردم
خودمو زدم به دندون درد . بچه ها اول خندیدن و فکر کردن که خانم معلم بازیش گرفته
ولی وقتی دیدن در برابر خنده هاشون همچنان از دندون درد می نالم خودشون رو گرفتن
بعد گفتم بچه ها نمی دونم چرا دندونم درد می کنه؟
به نظرتون چرا دندونم درد می کنه؟
یکی می گفت لابد قند خوردین؟
بهش گفتم خوردن قند مگه چه ضرری داره؟
یکی گفت خوب شاید بادندون پسته یا بادم و.... شکوندین
یکی گفت شاید مسواک نزدین
و جوابهای اینگونه
دوباره ناله مردم و گفتم کمکم کنید که دندونم خوب بشه
چکار کنم؟
گفتن که باید مسواک بزنید
یکی گفت باید خمیر دندون بذارید روی دندونی که درد می کنه
یکی می گفت دارو بخورید
گفتم میشه هر دارویی رو بخورم؟
گفتن نه باید اول برد دندون پزشک بعد اون تشخیص می ده که چه دارویی مصرف کنید
بعد ماکت دندون رو آوردم و مسواک و خمیر دندان آوردم و روش درست مسواک زدن رو به بچه ها و مخصوصا نابینایان که مسواک زدن دیگران رو ندیدن آموزش دادم
بعد بهشون گفتم جلسه بعد با خودتون مسواک بیارید و همگی رفتیم بیرون و مسواک زدیم و دندونامون خشکل و سفید شد

من برای تدریس از ماکت دندان استفاده کردم و روش مسواک زدن صحیح هم به بچه ها یاد دادم و بعد از اون هر وقت ورزش داشتیم قبل از اون بچه ها مسواک میزدن تو مدرسه
درس را به صورت نمایشی اجرا کردیم و مفهوم معذرت خواهی رو از اطریق هم نمایش به آنان فهماندم

اهداف درس : - آشنا کردن دانش آموزان با ساختمان دندان - مراقبت از خویش - آشنایی با دندان دائمی و شیری - تشویق به رعایت بهداشت دندان - آشنایی با وند (بی)- آشنایی با تنوین و...
ابتدا از دانش آموزان می خواهم که بخندند و به دوست کنار خود نگاه کنند و انچه می بیننند راروی برگه گزارش خود بنویسند .
گزارشات خوانده می شود :علی دوتا دندان ندارد . یک دندان حسین افتاده است و....
ازآنجایی که اغلب بچه ها تجربه ی دندان درد را دارند از یکی از دانش آموزان می خواهم که به صورت نمایشی بازی کند . و یک نفر به عنوان پدر و یک نفر نقش پزشک را بازی می کند که اغلب خودم نقش دکتر را بازی می کنم تا با استفاده از ماکت دندان آموزش های لازم در زمینه نحوه ی مراقبت از دندان و رعایت کردن بهداشت دندان و آموزش مسواک زدن رابدهم و به کمک دانش آموزان تعداد دندان های دائمی را می شماریم . و در ادامه درس لبخند شیرین را به کمک گروه ها خوانده می شود و دانش آموزان دقت می کنند و جهت تمرین و تکرار واژه ها ی جدید آنهارا روی کارت نوشته و بین گروهها تقسیم می کنم و هر گروه واژه ی مربوط به خود را می خواند . به این ترتیب تدریس به پایان می رسد.

No comments:

Post a Comment