آموزش ابتدایی ناشنوایان

Tuesday, September 7, 2010

طرح درس خدای مهربان





طرح درس پیشنهادی برای دانش آموزان عادی:

هدف کلی : آشنایی با نعمت های خدا و سپاس گزاری

اهداف جزئی (که اهداف رفتاری ما را شکل می دهند)
1- سطح دانش: _ دانش آموز با املای کلمات جدید آشنا شود
                     _ دانش آموز با کلمات جدید جمله بگوید و بنویسد.
                     _ دانش آموز به خوبی کلمات جدید را تلفظ کند. (روانخوانی)
                     _ مفاهیم تمامی کلمات جدید به کار رفته در درس را بداند.
                     _ ....

2- سطح مهارت: _ دانش آموز به مهارت نوشتن یک خاطره و یا تعریف کردن آن رسیده باشد.
                     _ دانش آموز بتواند کتاب های داستان (مناسب با سن خود ) را بخواند.
                     _ ....

3- سطح نگرش : _ دانش آموز باید برای هر نعمتی که خدا بخشیده سپاس گزار باشد.
                      _ دانش موزان تعداد زیادی از نعمت های خدا را نام ببرد و بگوید که هریک چه کمکی به انسان می کند.
                      _ از همه کسانی که باعث توانمند تر شدن او هستند ، تشکر کند.

پیش نیاز های آموزشی این درس به ناشنوایان:
آشنایی با معنی و مفهوم کلمات زیر:
کلاس ، سپاس گزاری ، خوش حال ، قصه های شیرین ، چیزها ، صدا ها ، بهتر ، بسیار ، تازه ، دنیا ، سال گذشته ، بیش تر ، کلاس بالا تر
و افعال : خواندن ، نوشتن لذت بردن شنیدن ، دیدن ، پیدا کردن ، دوست داشتن ، یاد دادن ،یاد گرفتن (به همراه اشکال حال و گذشته بعضی افعال)
گفتار خوانی : 
در این مرحله دنش آموزان باید کلمات را تا حد امکان درست تلفظ کنند. کلمات زیر:
خدا ، کلاس ، سپاس گزارم ،خواندن ، قصه های شیرین ، لذت ، چیز ها ،  سال گذشته و ...
و البته مهم ترین و سنگین ترین قسمت آموزش ناشنوایان مرحله  درک مطلب وجمله نویسی است که آخرین مرحله آموزشی است.

فعالیت های پیشنهادی همکاران در روش ارائه درس:
این درس یکی از شیرین ترین درس های کتاب بخوانیم هست
و چون اول ساله بچه ها یه شور و علاقه دیگه دارند

(خدایا به من کمک کن تا چیزها را بهتر ببینم و صداها را بهتر بشنوم)
برای تدریس این قسمت با بچه ها بازی چشم بندی رو راه انداختیم تا از این طریق بیشتر به تاثیر بینایی پی ببرند و از خدا بخاطر این نعمت زیبا تشکر کنند

و از معلم سال قبلشون دعوت کردم که تشریف بیارن تو کلاس و با شیرینی ازش تشکر کردیم(چون یک قسمت از درس اینه که : خدایا از آموزگار سال قبل هم تشکر میکنم که به من خواندن و نوشتن یاد داد)

سپس از بچه ها می خوام که یکی یکی بیان پای تابلو و اسمشون رو برای دوستانشون بنویسن
و کتاب داستان روانی رو با خودم به کلاس می برم تا از آمادگی دانش آموزان برای روخوانی اطلاعاتی کسب کنم و بچه ها هم خواندن کتاب تشویق بشن و به اهمیت سواد پی ببرن.

برای تدریس خدای مهربان اول از بچه ها در مورد خدا پرسیدم و اونها هرچی در مورد خدا دوست داشتن بگن، گفتن.
بعد ازشون پرسیدم که خدا به ما چه نعمتهایی داده؟
می خواستم با این سوال درک بچه ها از نعمت رو بدونم
اونها مثل هر بچه ی دیگری گفتن پدر و مادر و غذا و.....
بعد ازشون پرسیدم که ما چرا میام مدرسه و اگه درس یاد نگیریم چه مشکلی پیش میاد. اونا درباره فواید درس ومدرسه گفتن
بعد ازشون پرسیدم که به نظر شما خواندن نعمت هست یا نه؟
جالبه که بچه های نیمه بینا گفتن اره ولی بچه های نابینا تو فکر فرو رفتن
بعد از اون معلم هم یه نعمت معرفی شد.........
راستی بچه های نابینا فقط اون چیزی که براشون ملموس بود رو نعمت تصور می کردن
وقتی بهشون گفتم که فکر کردن، خاک، هوا، کفش،واین قبیل چیزها که کمتر براشون ملموسه،نعمتهای خدا هستن
می گفتن آها......راست می گین
فلان چیز هم برای ما فایده داره
بعد به عنوان تکلیف براشون چند شی تو دفتراشون نوشتم و ازشون خواستم که در مورد نعمت بودن اون شی برام بنویسن
البته ناگفته نماند که بیشتر اهداف درس مد نظر بود و جا انداختن مفهوم واقعی نعمت > که بچه های نابینا باز به صورت انتزاعی اون رو می دونستن
اگه دقت کنی همه ی تدریس به داشته های بچه ها بسته بود
تقریبا حالت پرسش و پاسخ داشت

اهداف کلی درس :
 1- تقویت مهارتهای چهارگانه ی زبان آموزی
2- تقویت روحیه ی سپاس گزاری خداوند
ارائه:
برای شروع درس جدید ابتدا گروه بندی دانش آموزان . (کارتهای تصویر دار ( اشکال حیوانات ) را در پاکت ریخته و هر دانش آموز یک کارت بر می دارد و با تقلید صدا در جای خود قرار می گیرد.
ایجاد انگیزه : تصویر ناقصی از صورت انسان می دهم تا کامل کنند و از دانش آموزان می خواهم به سوالاتم پاسخ دهند.
گروه الف : چرا چشم کشیدی ؟ پاسخ برای دیدن
گروه ب : چرا گوش قرار داده اید ؟ ....
گروه ج: چرا دهان و مو قرار داده اید ؟ ......
گروه د : چه کسی این نعمت ها را به ما داده است ؟ خدای مهربان
معلم با سوال های متنوع مطالب را به مفاهیم درس ارتباط می دهد . و اشاره به خدای مهربان و توانایی و دانایی و نعمت های بی شمار آن می کند .
وبه هر گروه فعالیتی می دهد : با خدای مهربان جمله بساز .
- چند نمونه از نعمت های خدا را نام ببر .
- چگونه از خداوند سپاس گزاری کنیم ؟
- از خداوند چه می خواهی ؟
بعد از تایید پاسخ ها می گویم چه کسی به شما یاد داد تا به راحتی بنویسید و بخوانید ؟ معلم
کسانی که به شما کمک کرده اند را چقدر دوست دارید ؟....
در پایان متن را تقسیم کرده و هر گروه قسمتی از آن را می خواند.

No comments:

Post a Comment