آموزش ابتدایی ناشنوایان

Tuesday, September 7, 2010

آموزش زبان محاوره - درس دوم: این چیه؟



هدف: هدف از انجام این فعالیت، از یک سو گسترش خزانه ی واژگان کودکان و از سوی دیگر ایجاد شرایطی جهت به کار گیری ساختار پرسشی است.

موقعیت : بچه ها در کنار یکدیگر می نشینند و مربی مجموعه ای از تصاویر مربوط به اشیاو پدیده های مختلف را در دست می گیرد و به بچه ها نشان می دهد.
روش کار : مربی یکی از تصاویر را نشان می دهد و خطاب به بچه ها در مورد تصویر سوال می پرسدو بچه ها نیز با کمک و راهنمایی مربی دیگر پاسخ صحیح را ارائه می دهند.

گفت وگو : مربی خطاب به بچه ها با نشان دادن تصویر درخت: "بچه ها این چیه؟ "
بچه ها در پاسخ به مربی: "درخت"

*توضیح : در مرحله ی بعدی، پس از اینکه خزانه ی واژگانی کودکان از نظر تعداد و نوع اسامی ای که می دانند گسترش یافت ، می توان نقش مربی و شاگرد را عوض کرد. به این ترتیب که هر بار یکی از بچه ها مقابل کلاس می آید و باتقلید از رفتار قبلی مربی ، تصاویر را یکی یکی به بچه ها نشان می دهد و می پرسد: " این چیه؟ " و باید با راهنمایی مربی دقت کندو ببیند که آیا پاسخ های بچه ها صحیح است یا خیر.

*توضیح : در همین مرحله و پس از پیشرفت کودک در به کارگیری ساختار پرسشی مورد نظر ، یکی از مربیان که در جمع بچه ها حضور دارد ، گاهی به عمد پاسخ های غلطی را ارائه می دهد تا کودک را به دقت در پاسخ های شنیده شده وادارد و پاسخ های غلطی را تصحیح کند. در چنین شرایطی ، چنانچه کودک مورد نظر  به اشتباه بودن پاسخ دقت نکرد ، مربی دیگر که نزد اوست ، او را متوجه ی خطای مربی اول می کند و از بچه ها می خواهد که بگوید: "نه"

No comments:

Post a Comment