آموزش ابتدایی ناشنوایان

Tuesday, September 7, 2010

بررسی درس دوم بخوانیم- مدرسه ی ما


هدف کلی: آشنایی با نهاد مدرسه
اهداف جزئی:
۱- پیدا کردن دوستان خوب در محیط زندگی و مدرسه
۲- وفادار بودن به قول و وعده و قرار خانواده و دوستان
۳- آشنایی با محیط
۴- افزودن ای به کلمات مختوم به ـه (ــٍــ)
۵- گسترش واژگان حوزه ی دوست
کلید واژه ها: احوال پرسی- صف - راهنما - منظّم - گروه - تقسیم - تشکّر - پیشنهاد - مناسب - انتخاب -تلاش - رفیق - با محبّت - خوش قلب - رعایت - گرامی - عزیز - صبح - مدرسه ی ما - وارد ِ حیاط - قبل - ناظم - راهنمایی - هم کلاسی ها - گروه گروه

روش های ارئه درس

برای تدریس این درس متکی شدم به خاطرات بچه هادر روز اول مدرسه.
اول هرکدوم خاطرات اولین لحظات رسیدن به مدرسه در اولین روز مدرسه رو گفتن و بعد هم رسید به کلاس و اینکه تو کلاس چکار کردیم
یکی از دانش آموزانم بعد از تقریبا یک ماه و خورده ای که به این درس رسیدیم رنگ مانتوی منو در روز اول بخاطر آورد
بعدش هم در مورد مقرراتی که روز اول با بچه ها برای کلاس گذاشته بودیم مرور کردیم
نکته این درس که مربوط به حرف ه در آخر کلمه و...... برای بچه ها سخت بود
وبا تلفظ طرز نوشتن و طرز خواندن و سپس نوشتن کلمه ها توسط خود بچه ها تا حدودی این مطلب رو یاد گرفتند.


من از کلاس شروع کردم بالاخره یه مقرراتی توی کلاس داشتیم و از محمد حسن و جاسم هم که بزرگتر از نسرین کلاس دومی بودن نظر خواهی کردم بعد رفتیم سراغ مقررات مدرسه.
یه پست نوشته بودم در موردش:

فکری برای کلاسی بهتر!!

زنگ اول هیثم همیشه دیر میاد سر کلاس امروزم سرماخورده بود و خوابش می اومد نیست

که همیشه شاد وسرزنده بود! تصمیم گرفتم به نسرین که کلاس دومه درس مدرسه ی ما

(بخوانیم)رو بدم. از همه ی بچه ها پرسیدم :بچه ها چه کار کنیم که كلاس ومدرسه ی خوبي

داشته باشیم ؟ به همه حتی پنجمی ها برگه دادم تا نظرشون رو بنویسن البته هیثم تو باغ

نبود !همکاران توجه داشته باشن که هرچی تعداد بچه ها بیشتر باشن پیشنهادها هم هیجان

انگیز تر میشه. محمد حسن(شیرین عسل یکی از همکارام) گفت خانم اسم هم براش

انتخاب کنیم گفتم باشه بگو چه اسمی .؟جواب داد فکری برای کلاسی بهتر همین اسم باعث

شدکه فکر بچه ها فقط رو کلاس بهتر بچرخه واز مدرسه خوب دم نزنن! چون زمان محدود بود

پیشنهادها رو زود از بچه ها گرفتم.

مطالبی که نوشتن به این قراره:

محمد حسن:

1-کلاس را تزیین کنیم تا کلاس زیبا تر شود.

2-یک قفسه تهیه کنیم تا کاردستی هایمان را در آن بگذاریم.

4- من قانون می گذارم که:

1-هر کس درس خودش را بخواند ودیگران به جایش جواب ندهند. البته فکر کنم به جاسم تیکه انداخت...

2- انداختن ورقه یا کاغذ بریل روی زمین ممنوع است.

3-بدون وسایل آموزشی وبهداشتی وارد کلاس نشوید.!



نسرین:

1-کلاس را زیبا کنیم.

2-در کلاس وسایل و چیزهای خوب بگذاریم.

3- کلاس را تمیز کنیم.

جاسم:

1-بهداشت را رعایت کنیم.

2-در روز های بارانی کفش هایمان را بیرون از کلاس تمیز کنیم.
جاسم آینده نگره!با این شرجی های شهرمون منتظر بارونه! جالب ایجاست که جاسم روزی نیست که با موهای ژل نزده بیاد سر کلاس، بچه ی تر وتمیزیه....


مهمترین هدفی که این درس به دنبال داره آشنایی بچه ها با مدرسه و کلاس و یه سری وظایف مربوط به اون ها . و بعد از اون هم نحوه ی انتخاب بهترین ها
که این موضوع نباید فقط به انتخاب دوستان مربوط بشه بلکه بچه ها باید یاد بگیرند که موفقیت در انجام هر کاری وقتی عاید میشه که فکر و اندیشه دیگران هم توش سهیم باشه
من برای تدریس این درس از همون روشی که تو کتاب پیشنهاد شده (یعنی بچه ها نظراتشون رو روی کاغذ بنویسن ) استفاده کردم . البته برای انتخاب نماینده کلاس .
بعد از اون تدریس کردم و باز از بچه ها خواستم که نظراتشون رو راجع به یک کلاس خوب بگن و رو تابلو نوشتم و بعد هم یه نتیجه گیری کلی کردیم

یه چیز دیگه هم مهم هست
و اون اینکه بعضی از بچه ها حرفی برای گفتن ندارن باید اینقدر تشویقشون کنی تا بتونن یه تصمیم بگیرن . چون هدف دیگه درس فرصت تصمیم گیری و درک موقعیت مربوط به اونه
این درس یه موقعیت عالیه که بچه ها رو به همدلی تشویق کنیم و علاقمندی به برقراری ارتباط با دیگران رو ترغیب

No comments:

Post a Comment